سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشروع جلوه دادن چهارشنبه سوری از منظر حضرت امام توسط سایت جماران

ارسال شده توسط یاران امام در 91/12/28:: 6:24 عصر

 

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران(وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)) یکی از سیاست هایی که از زمان راه اندازی اش دنبال می کند، تحریف برخی از مواضع و اندیشه های حضرت امام(ره) و ارائه تصویری جدید از ایشان متناسب با منافع امروز مسئولین هدایت کننده آن می باشد که قبلا در وبلاگ شاخص؟ به مواردی از این تحریفات اشاره نمودیم، مانند تحریف موضع حضرت امام(ره) نسبت به آقای خلخالی و دکتر محمد مصدق.

البته این مطلب چیز عجیبی نیست؛ چرا که سرپرست این موسسه(محمد علی انصاری) و دو نفر از معاونین مهم آن(محمد علی خسروی و محمد مقدم) اعضای یک حزب سیاسی اصلاح طلب(مجمع روحانیون مبارز) هستند و دیگر مسئولین آن هم گرایش به جریان اصلاحات دارند، پس توقعی جز این نمی توان از این موسسه داشت!

سایت جماران در حرکتی دیگر اقدام به انتشار مطلبی مشکوک در آستانه چهارشنبه آخرسال، تحت عنوان «چرا امام از چهارشنبه سوری چیزی نگفت؟!» نمود که متن آن به شرح ذیل است:

 «فردای آن شب‌، زن از شدت سوختگی مُرد و روح‌الله یک هفته چنان تب کرد که حوله پاشویه‌اش دائما خشک می‌شد‌. بی گمان آقا روح الله با دیدن این منظره دلخراش نمی‌توانست از لحاظ احساسی نسبت به چهارشنبه سوری بی تفاوت باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شب آخرین سه شنبه سال، چهارشنبه سوری نام دارد که جزئی از مراسم نوروز است و برای بچه‌ها غروبی هیجان‌انگیز است. بعضی‌ها به تپه‌ها می‌روند تا بوته‌های خار بچینند و در گرگ و میش هوا آتش روشن کنند و از روی آن بپرند و بگویند: «زردی من از تو‌، سرخی تو از من».  با اختراع ترقه و فشفشه و وسایل آتش بازی جدید برگزاری این مراسم با صداهای مهیب و غالبا آتش سوزی‌های خسارت‌زا توام است. پس از آتش‌بازی قاشق زنی راه می‌افتد. ... وقتی آقا روح الله به مکتب می‌رفت در یک چهارشنبه سوری، بچه‌های محله دسته جمعی بوته‌های زیادی را جمع کرده بودند و غروب آن‌ها را آتش زدند. بازی با آتش چنان آن‌ها را از خود بی‌خود کرد که قامت زنی را که از آن کوچه تنگ می‌گذشت ندیدند، در هنگام دویدن برای پریدن از روی آتش‌، چنان تنه‌ای به او زدند که در آتش افتاد. چادرش گُر گرفت. آتش از چادر به دامنش سرایت کرد. بچه‌ها از ترس فرار کردند. مردی او را به نزدیکترین خانه که خانه روح‌الله بود، منتقل کرد. صاحبه خانم عمه آقا‌ روح‌الله دست به کار کمک‌های اولیه شد‌. زن از سوزش سوختگی‌های عمیق‌، از جگر جیغ‌های دلخراش می‌کشید و روح‌الله که بوی سوختگی گوشت بدن زن را به مشام برده بود، چنان شیون می‌کرد و دور حیاط می‌دوید که مادر نتوانست به راحتی آرامش کند. فردای آن شب‌، زن از شدت سوختگی مُرد و روح‌الله یک هفته چنان تب کرد که حوله پاشویه‌اش دائما خشک می‌شد‌. بی گمان آقا روح الله با دیدن این منظره دلخراش نمی‌توانست از لحاظ احساسی نسبت به چهارشنبه سوری بی تفاوت باشد. اما در هیچ کلامی از او نسبت به آن سخنی منفی دیده نمی‌شود. یک دلیلش آن است که این رسم برای اقلیت زرتشتیان ایران که اقلیتی خوشنام است، بیش از برگزاری یک رسم ملی دارای معناست.»

نقد و بررسی مطلب:

اولا در قسمت ابتدایی این مطلب با این تعبیر که  شب آخرین سه شنبه سال، چهارشنبه سوری نام دارد که جزئی از مراسم نوروز است و برای بچه‌ها غروبی هیجان‌انگیز است. بعضی‌ها به تپه‌ها می‌روند تا بوته‌های خار بچینند و در گرگ و میش هوا آتش روشن کنند و از روی آن بپرند و بگویند: «زردی من از تو‌، سرخی تو از من.» خواسته به نوعی مراسم چهارشنبه سوری را مشروع جلوه دهد که در این خصوص لازم است به نظرات مراجع معظم تقلید توجه کنیم:

سوال: خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده بدر به اعتقاد نحسی 13 و احیای مظاهرشان چگونه است؟ متأسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: چهارشنبه سوری و سیزده به در مبنای عقلایی ندارد. (مجموعه استفتائات)

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانیدر فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی بهجت: این کارها مشروعیت ندارد.

حضرت آیت الله العظمی تبریزی: هیچ یک از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وامی دارد تصوری باطل است، آنچه مردم را به عزت می رساند و به حفظ وطن وامی دارد ایمان است و بس.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانیاشکال دارد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: این کارها شایسته مسلمان نیست.

همچنین آیت الله مکارم شیرازی چند سال پیش در خلال درس خارج خود در قم به این موضوع پرداختند و خواستار حذف مراسم خرافی چهارشنبه سوری و ممانعت از انجام حرکات ناشایست در این روز شدند.

بخش هایی از صحبت های آیت الله مکارم شیرازی:

متاسفانه در چنین روزی (چهارشنبه سوری) شاهد انجام برخی از حرکات ناشایست از سوی قشر جوان هستیم و مسئولان و نهادهای ذیربط باید از انجام چنین حرکاتی جلوگیری کنند. چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی بر گرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد. پیامبر گرامی اسلام در بدو آغاز رسالت خود با برخی از سنت‌های اعراب جاهلی مخالفت کردند و ما نیز باید با سنت غلط چهارشنبه سوری مقابله کرده و آن را حذف کنیم. دین مبین اسلام دارای سنت‌ها و آیین‌های بسیار خوبی است که این آیین‌ها باید جایگزین آیین غلط چهارشنبه سوری شود. در ایام نوروز که از اعیاد باستانی است، باید سنت‌هایی همچون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران و … ترویج شود و ما نباید تسلیم سنت‌های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.(منبع سایت تابناک)


دوما در این مطلب با تعریف کردن یک داستان از دورانی که حضرت امام(ره) به مکتب می رفتند، چنین مغلطه آمیز نتیجه گیری شده که بی گمان آقا روح الله با دیدن این منظره دلخراش نمی‌توانست از لحاظ احساسی نسبت به چهارشنبه سوری بی تفاوت باشد. اما در هیچ کلامی از او نسبت به آن سخنی منفی دیده نمی‌شود. یک دلیلش آن است که این رسم برای اقلیت زرتشتیان ایران که اقلیتی خوشنام است، بیش از برگزاری یک رسم ملی دارای معناست.

آخر این چگونه استدلال کردن است؟! در این استدلال(که واقع اش سفسطه است) برای رسیدن به مقصود (مشروع جلوه دادن چهارشنبه سوری از دیدگاه امام) 3 کار نادرست صورت گرفته است:

1 – در اینجا گفتند: بی گمان آقا روح الله با دیدن این منظره دلخراش نمی‌توانست از لحاظ احساسی نسبت به چهارشنبه سوری بی تفاوت باشد. و پس از آن هم می گویند در هیچ کلامی از او نسبت به آن سخنی منفی دیده نمی‌شود. پس طبق این دو مطلب نتیجه این می شود که امام(ره) خدای ناکرده نسبت به احساسات و عواطف انسانی بی تفاوت بودند که سخنی منفی نسبت به این موضوع نگفتند. سوگمندانه باید گفت سایت جماران برای رسیدن به مقصودش به همین راحتی عواطف انسانی امام(ره) را زیر سوال می برد!

2 – مطلبی را(مشروع بودن چهارشنبه سوری) با این استدلال که امام(ره) نسبت به آن سخنی منفی نگفته اند را به ایشان نسبت می دهند؛ معنی این حرف این است که اگر امام(ره) نسبت به موضوعی سخنی منفی نگفته باشند پس این بمعنای تایید آن از طرف ایشان است در حالی که این بر خلاف نظر صریح حضرت امام(ره) در خصوص نسبت دادن مطالب به ایشان می باشد: «اکنون که من حاضرم، بعض نسبت هاى بى‏واقعیت به من داده مى‏شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض مى‏کنم آنچه به من نسبت داده شده یا مى‏شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه صداى من یا خط و امضاى من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیماى جمهورى اسلامى چیزى گفته باشم.»(صحیفه نور، جلد 21، صفحه451)

3 – بعد از آن که این مطلب را به طریق نادرست به امام(ره) نسبت دادند، تازه دلیل آنرا هم از زبان ایشان چنین بیان می کنند: دلیلش آن است که این رسم برای اقلیت زرتشتیان ایران که اقلیتی خوشنام است، بیش از برگزاری یک رسم ملی دارای معناست. خیلی جالب است مطلبی را به امام نسبت می دهند که در حقیقت نظر خودشان است نه نظر حضرت امام(ره) و سپس علت آنرا هم از جانب ایشان بیان می کنند! یاللعجب!

حرف آخر:

باز هم مانند گذشته به مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) توصیه می کنیم، این قدر از نام امام(ره) برای مقاصد و اهداف سیاسی و مادی شان سوءاستفاده نکنند و بیش از این روح آن عزیز سفر کرده را آزار ندهند!

 

یاران امام

28 اسفند 1391


حضور آقازاده مکانیک در یک کنگره تخصصی حوزوی!

ارسال شده توسط یاران امام در 91/12/25:: 8:35 عصر

 

کنگره بزرگداشت آیت‌ الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی(صاحب کتاب عروه) روز پنجشنبه(مورخ 24 اسفند 1391) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، با حضور برخی از علماء و محققین حوزه علمیه برگزار گردید.

اما نکته جالب این کنگره:

حضور یک آقازاده مهندس مکانیک (محسن هاشمی رفسنجانی) نکته جالب و سوال برانگیز این کنگره تخصصی حوزوی بود! حال باید از ایشان پرسید، مگر شما یک چهره و محقق حوزوی هستید که در این کنگره شرکت کردید؟! و یا مگر مسئولیتی داشتید تا بعنوان یک مقام مسئول در آن حاضر شده باشید؟! چرا که شرکت شما در این کنگره اگر خارج از این دو حالت باشد نامتعارف و سوال برانگیز است.

چند عکس از حضور محسن هاشمی رفسنجانی در کنگره:

 

 


اخطار یاران امام به سراج الدین موسوی

ارسال شده توسط یاران امام در 91/12/20:: 4:44 عصر

 

چند روز پیش رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) با آرمان های ایشان تجدید میثاق کردند، پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران هم در این خصوص گزارشی تصویری را تحت عنوان «حاشیه تجدید میثاق اعضای مجلس خبرگان رهبری با آرمانهای امام راحل» منتشر نمود که در یکی از تصاویر آن حضور سوال برانگیز سید سراج الدین موسوی(از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین قم) به چشم می خورد.

حال چند سوال و یک اخطار خطاب به سید سراج الدین موسوی:

آیا شما مسئولیتی در آستان حضرت امام(ره) دارید که بعنوان میزبان(مانند آقای محمد علی انصاری) در جمع اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری حاضر شدید؟! یا این که با سوء استفاده از ارتباط نزدیک خود به بیت حضرت امام(ره) در این جمع حضور پیدا کردید؟! حال هدفتان از حضور در جمع اعضای محترم مجلس خبرگان چه بوده است؟ فراموش نکرده اید که اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری با صراحت و قاطعیت امام گونه، مواضع و حرکات فتنه گرانه شما و دوستان سیاسی تان را در ایام فتنه محکوم کردند!

شاید بگویید از اعضای بیت امام(ره) هستید و برای همین به استقبال آنها رفتید! اگر چنین ادعایی داشته باشید به شما می گوییم این یک ادعای بی اساس و منفعت طلبانه است، چرا که مگر می شود از یک طرف حامی سرسخت آقای منتظری و جزو بیت او باشیم و از طرف دیگر خود را جزو بیت امام(ره) و حامی ایشان بدانیم؟! آیا این گونه حرکات و رفتاری نوعی نفاق نمی باشد؟ آیا این کارها فرصت طلبی منافقانه نمی باشد؟

حالا اگر ریگی به کفش ندارید! نظر خود را بصورت صریح  در خصوص موارد ذیل اعلام کنید:

1 – مواضع و نامه های حضرت امام(ره) به آقای منتظری و به ویژه نامه 1368/1/6

2 – رنجنامه مرحوم حجت الاسلام و المسلیمن سید احمد خمینی خطاب به آقای منتظری

3 – مواضع و نامه های آقای منتظری خطاب به حضرت امام(ره) و بخصوص کتاب خاطرات آقای منتظری

4 – باند معدوم مهدی هاشمی

در پایان با صراحت و قاطعیت به شما اعلام می کنیم، اگر سوالات ما را بی پاسخ بگذارید بنا بر وظیفه انقلابی مان ناگفته هایی که از شما داریم را برای تنویر افکار عمومی و شادی روح حضرت امام(ره) منتشر خواهیم کرد!

 


   1   2   3      >



پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ